لینک شکسته در سئو

لینک شکسته در سئو

لینک شکسته در سئو همیشه دردسر صاحبان وب سایت ها بوده كه چگونگی یافتن و رفع آنها برای ایجاد یک استراتژی سئو و ارتقاء سایت شما در نتایج جستجو بسیار مهم است. تاكید متخصصان سئو بر این است كه حتما کشف کنید چرا لینک شکسته در سئو رخ می دهند و آنها را حل کنید.

حتما در مورد تاثیر منفی تجربه کاربری كه به شدت به رتبه سئوی شما آسیب می زنند،شنیده اید.وقتی موتورهای جستجو می بینند که سایت شما پر از لینک های بی ارزش است،سایت شما را بیش از حد در نتایج موتورهای جستجو پایین می آورد طوری كه اگر كاربری یكی از كلمات سایت شما را سرچ كند در صفحات آخر گوگل كه هیچ كاربری بر روی آن كلیك نمی كند،ظاهر می شود.

خوشبختانه،لینک های شکسته در سئو مشكل بزرگی است كه می توان آنها را برطرف کرد.در این مطلب،در مورد لینک های شکسته چیست و چرا برای سئو اهمیت دارند و چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود،صحبت می كنیم.

 

لینک شکسته در سئو یعنی چی ؟

لینک های شکسته به طور غیرمستقیم به سئو سایت آسیب می رسانند و بر روی نرخ پرش، زمان حضور در سایت و نحوه ارسال آب لینک تاثیر می گذارند.از آنجایی که تنها یک لینک شکسته به طور بالقوه به حضور آنلاین شما آسیب می رساند، بررسی لینک های شکسته ای که ممکن است در سایت شما وجود داشته باشد بسیار مهم است.

بسیاری از ما وقتی وارد وب سایتی می شویم،زیر برخی كلمات با رنگ متفاوت خط كشیده باشد كلمه ای پیوندهای شكسته در رنگ‌ متفاوتی ظاهر می شود كه قابل کلیک هستند و پس از کلیک کردن،شما را به مکان جدیدی می‌برد،خواه این صفحه جدید در سایت شما باشد،یا یک وب‌سایت خارجی.

اما هنگامی که بعد از كلیك بر روی لینک کاربر نتواند به صفحه وب جدیدی دسترسی پیدا کند یا آن را پیدا کند، به این معنی كه لینک رسماً خراب است و خواننده را به جای صفحه ای که می خواهد به آن دسترسی پیدا کند، خطای 404 not found را نشان می دهد كه به این معنی كه صفحه مورد نظر در دسترس نیست. معمولا،از یک لینک شکسته به عنوان پیوند مرده یا پوسیده یاد می شود.

انواع لینک های شكسته در سئو

  • لینک های داخلی شکسته

بك لینک های داخلی شکسته برای انتقال کاربران به صفحه دیگری در وب سایت شما است.با این حال،اگر URL وب سایت خود را تغییر داده باشید،یا برخی از لینک های سایت را حذف کرده باشید،به معنی خرابی پیوندهای داخلی است كه خزیدن صفحات شما را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو سخت می كند.در نتیجه، گوگل فکر می كند وب سایت شما بهینه نشده است،که به رتبه سئو سایت شما آسیب می رساند.

  • لینک های خارجی شکسته

پیوند خارجی هر پیوندی از وب سایت شما به وب سایت دیگری است. بسیاری از وب‌مسترها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که فکر می‌کنند لینک‌های خارجی شکسته اهمیتی ندارند درحالی كه این لینک ها بسیار فاجعه بار هستند و به رتبه بندی سئو سایت آسیب می رساند.

لینک های خارجی خواننده وب سایتی شما را به سایت دیگری منتقل می كند،كه اگر سایت مقصد وجود نداشته باشد به معنی اینكه تغییر مسیر نامناسب است كه به اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل آسیب می رساند و وب سایت شما را نامعتبر می كند.

broken link thumbnail 1024x708 1 لینک شکسته در سئو

 

چطور متوجه لینک های شكسته در هنگام سئو بشویم ؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو هر لینک صفحات وب سایت شما را بررسی می کنند تا ببینند به کجا هدایت می شود و آیا ساختار پیوند درستی دارند یا خیر. لینک های شكسته یکی از مهم ترین عوامل كاهش بازدیدكنندگان در سایت شما است.انواع راه های تشخیص لینک های شكسته:

  • صفحه 404 یافت نشد

این صفحه نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر دیگر روی سرور سایت وجود ندارد.

  • درخواست 400

این نوع خطا نشان می دهد که سرور آدرس اینترنتی که کاربر در تلاش است به آن دسترسی پیدا کند وجود ندارد یا از بین رفته است.

  • تایم اوت

درخواست HTTP در طول بررسی پیوند به پایان رسیده باشد.

  • میزبان بد

نام میزبان نامعتبر به این معنی است که سرور دیگری با آن نام وجود ندارد یا غیرقابل دسترسی شده است.

  • URL بد

URL اشتباه است كه سبب شكستگی لینک شده است.

 

چه چیزی باعث شکستگی لینک ها می شود؟

چیزهای متفاوتی وجود دارد که می‌تواند باعث شکسته شدن لینک‌ها شود، و بیشتر آنها پیامدهای غیر عمدی هستند که هنگام به‌ روز رسانی یا جابجایی صفحات یا اشتباهات کوچک انسانی اتفاق می‌ افتند. دانستن دلایل رایج پیوندهای شکسته می‌تواند به شما کمک کند وقتی روی استراتژی‌ های سئو و پیوند خود کار می‌کنید، به دنبال چه چیزی باشید.

  • غلط املایی

نوع یک خطای انسانی رایج است که ممکن است زمانی رخ دهد که کلمات داخل لینک URL پیوند اشتباه املایی داشته باشند. هنگامی که پیوند غلط املایی داشته باشد، سرور نمی تواند تشخیص دهد که پیوند شما می خواهد به کجا هدایت شود و صفحه خطا نشان می دهد.

  • صفحه ای حذف شده است

اگر در وب سایت خود به صفحه ای لینک داده اید ولی آن صفحه حذف شده باشد كاربر با كلیك روی لینک مورد نظر به صفحه ای هدایت نمی شود و یک پیام خطا نمایش داده می شود. این مورد یکی از رایج‌ ترین دلایل لینک‌های شکسته در سئو است.

  • تغییر نام صفحه مورد نظر

مشابه اشتباهات املایی، زمانی که صفحات وب سایت تغییر نام داده شوند یاURL آنها تغییر كند بدون اینکه URL جدید در همه لینک ها به‌روز رسانی شود، سرور نمی‌داند چگونه آن درخواست‌ ها را پردازش کند و یک صفحه خطا نمایش داده می شود، كه نتیجه لینک شكسته است.

  • تغییر نام دامنه

زمانی كه دامنه سایت را تغییر دهید در عین حال كه لینک های داخلی آن تغییر پیدا نكند به معنی لینک شكسته است.

  • انتقال لینک های محتوای قابل دانلود

ممكنه برخی پیوندهای وب سایت شما به جای لینک به صفحات دیگر در عوض کاربر را به محتوای قابل دانلود مانند کتاب الکترونیکی، PDF یا سند Google هدایت كند. معمولا وقتی این فایل ها حذف شده باشند اما پیوندها حذف نشوند،لینک های مورد نظر شكسته می شوند.

  • کد شکسته

اگر كدهای سایت خواه HTML، CSS، جاوا اسکریپت یا پلاگین های دیگر خراب شوند. در نتیجه لینک ها کار نمی کنند و سایت با خطا روبه رو می شود، بنابراین توجه به کدهای سایت ضروری است.

brokenlink لینک شکسته در سئو

چگونگی پیدا كردن لینک های شکسته در وب سایت؟
  • کنسول جستجوی گوگل

از طریق کنسول جستجوی گوگل می توانید لینک های شكسته را پیدا كنید و به شما کمک می كند آیا گوگل در حین خزیدن متوجه لینک های شکسته شده است یا خیر.

  • ابزارهای SEO

در وردرس ابزارهای سئو لینک‌های موجود در صفحات سایت شما را بررسی كرده،لینک های شكسته و معیوب را به شما نشان می دهند كه در استراتژی های سئو مفید است.

  • گوگل وبمستر تولز

راه های مختلفی برای یافتن لینک های شکسته در وب سایت شما وجود دارد. یکی استفاده از گوگل وبمستر تولز برای بررسی لینک های خراب است. در بخش «خطاهای خزیدن»، می‌توانید لینک‌های شکسته را در وب‌سایت خود پیدا کنید. با این حال، پیوندهای شکسته به صفحات خارجی را نشان نمی دهد.

  • حساب Google Analytics

حساب Google Analytics خود برای صفحه خطای 404 خود تنظیم کنید تا بتوانید تعداد بازدیدهای آن را پیگیری کنید. اما باز هم، ممكنه این به شما کمک نكند پیوندهای خارجی شکسته را ردیابی کنید.

  • استفاده از ابزار Monsido

استفاده از ابزار تضمین کیفیت Monsido برای یافتن لینک های شكسته در سئو. زیبایی این ابزار اینکه هر هفته وب سایت شما را از نظر لینک های خراب (و سایر خطاها) اسکن می کند و می توانید آنها را به راحتی اصلاح كنید.

نحوه تعمیر لینک های شکسته

برخی از بهترین روش ها برای رفع لینک‌های شکسته و جلوگیری از عواقب احتمالی آنها در صفحات وب‌سایت :

1.ریدایرکت

استفاده از ریدایرکت های 301 روشی است که گوگل برای رفع لینک های داخلی خراب توصیه می کند.در حالت ایده آل، شما به صفحه ای با محتوای مرتبط مانند یک پست مرتبط یا یک صفحه دسته یا برچسب هدایت می شوید و همین باعث می شود كه بازدیدهای بیشتری از صفحه سایت خود به دست آورید كه برای سئوی سایت خوب است.

با استفاده از تغییر مسیر 301 به گوگل و سایر موتورهای جستجو می توانید لینک های خراب را تعمیر كنید و لینک های مورد نظر را به صفحه‌ای با محتوای مرتبط مشابه ، مانند صفحه‌ای در دسته‌بندی مشابه یا دارای برچسب مشابه، هدایت كنید.

  1. رفع مشکل برای پیوندهای خارجی

اگر لینک شکسته مورد نظر از نوع خارجی است، می‌توانید درخواستی را برای دارنده دامنه ارسال کنید تا ببینید آیا برطرف خواهد شد یا خیر.با این حال، اگر پاسخی دریافت نکردید و مشکل حل نشد، باید راه حل دیگر را در نظر بگیرید.

  1. ایجاد محتوای جایگزین

اگر چندین لینک شکسته در سئو سایت خود دارید به این معنی كه صفحه محتوای مورد نظر حذف شده و باید محتوای جدیدی را جایگزین آن کنید.در نتیجه،می توانید محتوای با کیفیتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

  1. حذف لینک های شکسته

در نهایت، شما باید لینک شکسته مورد نظر را حذف کنید.این یک راه حل سریع برای لینك های شکسته است که نیازی به تغییر مسیر، دسترسی به سایت دیگر، یا بازسازی صفحه ای که قبلاً حذف شده است را ندارد.

google 404 error لینک شکسته در سئو

نتیجه

تعداد زیاد لینک های شکسته در سئو به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج موتور جستجو آسیب می رساند و با كاهش مشتریان و بازدیدکنندگان مواجه خواهید  که در  نتیجه کسب و کارتان را از دست خواهید داد. اما هنگامی که لینک های شکسته را بررسی می کنید و راه حل هایی برای آنها پیدا می کنید، می توانید استراتژی های سئوی خود را بهبود ببخشید.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 0.5 دقیقه است